نکات مهم در دکوراسیون داخلی منزل :

ساخت وبلاگ

در سال های اخیر با ظهور سبک ها و جریان های متعدد و متد های جدید در معماری، تغییر و تحول عظیمی در طراحی داخلی صورت گرفت. تا پیش از این طراحان در قالبی سنتی پاسخگوی نیاز خانواده در امر دکوراسیون بودند اما امروز بیشترین توجه طراحان هنری به کارکرد عناصر چیدمان معطوف شده است. شرایط جوی، نور طبیعی و ایجاد پیوند و هماهنگی با محیط از جمله مواردی است که در طراحی داخلی خانه های امروزی بسیار مورد توجه قرار می گیرد. به طور کلی فضای داخلی خانه و نحوه چیدمان اسباب و اثاثیه منزل ارتباط مستقیمی با افزایش انرژی فرد در بدو ورود به منزل دارد. به عقیده طراحان داخلی یکی از مهم ترین عواملی که موجب تشدید نگرانی و پریشانی حال فرد پس از گذران یک روز کاری می شود، حضور در فضایی است که هیچ گونه هماهنگی در نوع چیدمان و رنگ آمیزی آن دیده نمی شود. معمولاً در مبحث طراحی داخلی نوع چینش مبلمان، بوفه، رنگ دیوار و نوع کفپوش مطرح می شود در صورتی که یکی از جنبه های تاثیر گذار در زیبایی بخشیدن به خانه استفاده از آثار هنری است. تنها کافی است به احساس خوبی که از قدم زدن در یک گالری نقاشی به شما دست می دهد بیندیشید، آن وقت اهمیت آثار هنری را درک خواهید کرد. ایجاد تمرکز، رسیدن به رهایی و القای حس جاودانگی از جمله تاثیراتی است که تابلو های نقاشی و عکس های خانوادگی است.
همان طور که چگونگی کنار هم قرار گیری مبلمان و دیگر اثاثیه منزل در ایجاد فضایی دلخواه و مطلوب نقش دارد، نصب تابلو نیز در صورتی که طبق اصول دکوراسیون انجام نشود، نه تنها تاثیر خوشایندی نخواهد داشت که باعث برهم زدن اعصاب و ایجاد فضایی ناراحت کننده، شلوغ و استرس زا می شود. تابلوها اگرچه اغلب با هدف تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند ولی در پس ظاهر این هدف، مسوولیت های کاربردی نیز در فضا برعهده دارند. آنها جایگاه ویژه ای در تغییر حال و هوای محیط دارند و در نتیجه بر روح و روان افراد ساکن در آن مکان نیز تاثیر می گذارند.صرف نظر از جاذبه ای که نصب تابلو در فضا ایجاد می کند، «تغییر ابعاد ظاهری فضا» از دیگر کارکرد های تابلو است که در خانه هایی با سقف کوتاه یا بسیار بلند بسیار کاربرد دارد. به عقیده طراحان یکی از راهکارهای افزایش ارتفاع دیوارها به لحاظ ظاهری، نصب تابلو بلند عمودی در فواصل نزدیک و در کنار هم یا چندین تابلو هم اندازه در امتداد هم و در راستای یک خط عمودی فرضی از سقف به کف است.
برای پوشاندن خطای بصری دیوار نیز نصب تابلویی طویل و افقی یا نصب چندین تابلو یک اندازه در کنار هم با نقشی که در افزایش طول دیوار دارد بسیار کمک کننده خواهد بود. نکته مهم در نصب تابلو در نظرگرفتن فاصله تابلو با سقف و زمین است. اگر تابلو ها در ارتفاعی مناسب آویزان نشوند، تماشای آنها و در نتیجه لذت بردن از آنها دشوار می شود. نصب تابلوهای کوچک روی دیوارهای بزرگ دیوار خانه را کوچک جلوه می دهد و هم از ارزش اثر می کاهد. تابلوهای هنری باید دو سوم پهنای دیوار را پوشش دهند تا بشود آنها را یک عنصر دکوراتیو به حساب آورد. پیشنهاد طراحان برای افرادی که تابلویی با پهنای کافی در اختیار ندارند، نصب مجموعه ای از چندین تابلو است که از لحاظ فرم و محتوا همسانی داشته باشند. تابلوها همچنین به عنوان مکملی برای وسایل دیگر در دکوراسیون محیط کاربرد دارند. آنها گذشته از ارزش هنری شان در یک دید کلی و دورنما، لکه های رنگینی در دکوراسیون فضا محسوب می شوند که در موضوع چرخش رنگی محیط جایگاه ویژه ای دارند و از آنجا که بارها به تاثیرات رنگ در دکوراسیون تاکید شده است توجه به رنگ قاب تابلو و حتی رنگ های مورد استفاده در اثری که قرار است روی دیوار بنشیند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر دیوار ها با رنگ های ملایمی نظیر آبی، سبز یا نیلی پوشانده شده است و مبلمان خانه نیز از رنگ های تهاجمی مثل قرمز، زرد و نارنجی انتخاب شده اند، نصب قاب هایی با رنگ گرم باعث ایجاد هارمونی در فضا شده و محیط را از نوسان های رنگی نجات می دهد. اگر رنگ های به کار رفته درون اثر نیز ملایم و کمرنگ است، انتخاب قابی به یکی از رنگ های تند و گرم هماهنگ با وسایل خانه، جلوه خاصی به محیط می بخشد. برعکس برای آثار هنری شلوغ با رنگ های گرم و تند، قابی با رنگ ملایم یا خنثی باید انتخاب شود. برای خانه ای با دیوارها و اثاثیه سفید خرید قاب هایی به رنگ سبز زنگاری، قرمز و آبی اقیانوسی توصیه می شود. دلیل این پیشنهاد به خاصیت رنگ سفید مربوط می شود که نشانه اشرافیت است و اگر با سبز زنگاری ترکیب شود بر قدمت محیط می افزاید و اگر با آبی و قرمز همراه شود به ترتیب محیطی آرام، شاعرانه و رمانتیک خلق می کند.


 
 


تقارن در دکوراسیون و چیدمان نه تنها امری چشم نواز است، بلکه به راحتی امکان پذیر است.
برای داشتن یک ورودی زیبا از منزل می توان دو طرف در را با قرار دادن گلدان و آویختن فانوس تزئین کرد.
البته باید در این چیدمان به ترکیب رنگ ها نیز توجه داشت و در صورت امکان از رنگ های متضاد و تیره و روشن استفاده کرد.


در فصل زمستان، درخشش نور بر قطعات ریز یخ و برف بسیار زیباست. از این رو برای تزئین پنجره ها در فصل زمستان می توانید از آویزهای لوستر و یا قطعات شیشه ای استفاده کرده و آنها را از پرده و یا کناره پنجره آویزان کنید. درخشش رنگین این آویزها، چشم را نوازش می دهد.


در صورتی که قصد دارید دکوراسیون خانه خود را تغییر دهید به شما توصیه می‌کنیم که به این شش نکته نیز توجه کنید...
۱) تغییر نحوه چیدمان اثاثیه اتاق: تا حد امکان وسایل را با فاصله از دیوار بچینید و آنها را در زوایای مناسب قرار دهید. به عنوان مثال قرار دادن یک کاناپه در عرض اتاقی نسبتا باریک، سبب می‌شود اتاق عریض‌تر به نظر برسد.
۲) رنگ‌زدن یک دیوار: یکی از دیوارهای اتاق مربوطه را به رنگ مورد علاقه‌تان درآورده و از آن به عنوان یک ناحیه مرکزی استفاده کنید. در نظر داشته باشید که رنگ مورد نظر تا حدودی با اشیای دیگر اتاق مثل رومیزی، پرده و... مطابقت داشته باشد. تابلوها و وسایل زینتی دیگر را روی همین دیوار آویزان کنید و تکه‌ای از زیباترین اثاثیه‌تان را مقابل آن قرار دهید.
۳) استفاده از گیاهان: گیاهان سبز همیشه جان تازه‌ای به فضای اتاق می‌بخشند. گیاهی مناسب با فضای اتاقتان را انتخاب کرده، آن را در یکی از گوشه‌‌های اتاق قرار دهید.
۴) پهن‌کردن قالیچه در کف اتاق: استفاده از قالیچه روش بسیار مناسبی جهت گرم‌تر کردن فضا و ایجاد محیطی صمیمی‌است. بهتر است قالیچه را به صورت زاویه دار در زیر میز اتاق پهن کنید.
۵) آویختن تابلو یا آینه به دیوار: تصاویری را که به نوعی بازتابی از شخصیت شما می‌باشند در قاب‌‌های مزین روی دیوار نصب کنید. اگر از آینه استفاده می‌کنید، نهایت سعی خود را به کار بگیرید تا آن را در محلی مناسب که منعکس کننده چشم اندازی قابل توجه ازعناصر موجود در اتاق است، آویزان نمایید.
۶) دسته‌بندی کردن اشیا: تعدادی مجسمه و اشیای تزیینی مورد علاقه‌تان را جمع‌آوری کنید و جایی را مخصوص چیدن آنها در اتاق در نظر بگیرید. آنها را به سه یا پنج دسته تقسیم کنید و مجسمه‌‌های مشابه را در یک دسته کنار همدیگر بچینید. سعی کنید اشکال متفاوتی را برای چیدن انتخاب کنید.


▪ رنگ، یکی از جالب‌ترین جنبه‌های دکوراسیون است.
طراحان دکوراسیون امروزی تقریباً همه قوانین سابق در ارتباط با استفاده از رنگ‌های گوناگون و ترکیب آنها با یکدیگر را در هم شکسته‌اند و امروز هر رنگی را می‌توان در دکوراسیون منزل به کار برد. دیگر مرزها و محدویت‌های گذشته در کاربرد رنگ‌ها در دکوراسیون رعایت نمی‌شوند و شاید به همین دلیل انتخاب مجموعه رنگی دلخواه برای دکوراسیون یک خانه مشکل‌تر شده باشد اما هنوز راه‌هایی برای تشخیص مجموعه رنگی مناسب برای هر خانواده وجود دارد. امروزه بیش از هر چیز به سلیقه و روحیات ساکنین خانه توجه می‌شود. هر یک از ما احتمالاً ایده‌هایی درباره رنگ‌های مورد علاقه خود داریم و انتخاب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما برای انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای محل زندگی و منزلمان است. اگر به یک پارچه کنفی رنگ پریده، یک رومیزی بنفش پررنگ و یا لباس‌هایی به رنگ‌های زنده و درخشان تمایل دارید اینها می‌توانند راهنمای شما در انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای منزلتان باشند. در قدم اول کلیه لوازمی که در منزل دارید و آنها را به‌خاطر رنگشان دوست می‌دارید در یک‌جا جمع کنید. این وسایل ممکن است عبارت باشند از یک روسری، یک سرویس بشقاب، صابون یا کارت تبریک و یا هر آنچه به واسطه رنگش مورد پسند شما ست. کتاب‌ها و مجله‌هایی که در رابطه با ترکیب رنگ هستند، تهیه کنید و با مطالعه آنها اطلاعات کافی در رابطه با ایجاد ارتباط میان رنگ‌های گوناگون کسب کنید.رنگ‌هایی که شما می‌پسندید، ترکیب آنها با یکدیگر در یک مجموعه واحد و تأثیر نور موجود در فضا بر آنها عواملی هستند که نتیجه کار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.
هنگامی که رنگ‌های مورد پسندتان را انتخاب کردید با استفاده از مداد رنگی، مداد شمعی، آبرنگ و یا هر وسیله رنگ آمیزی دیگری که در اختیار دارید آنها را در کنار هم روی یک قطعه کاغذ سفید آزمایش کنید. اندازه سطوح رنگی مختلف را تغییر دهید و به آنها کمی سفید برای روشن‌تر شدن اضافه کنید. به چرخه رنگ مراجعه کنید و با استفاده از آن رنگ مورد نظرتان را یافته در کنار آن امتحان کنید. به‌خاطر داشته باشید که رنگ‌های منتخب شما وقتی روی سطح دیوارهای اتاق اجرا شوند تاثیری بسیار قوی‌تر از نمای آنها روی یک قطعه کاغذ خواهند داشت. وقتی به یک ترکیب رنگی رضایتبخش رسیدید توجه داشته باشید که تأثیر نور موجود در محیط و شرایط منزل خود را نیز در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال دیوارهای زرد درخشان برای یک خانه آفتابگیر در منطقه‌ای با آب و هوای گرم و آفتابی، بسیار زیبا به نظر می‌رسند اما همین رنگ روی دیوارهای یک اتاق شمالی که از نور طبیعی کمی بهره‌مند است نازیبا و کسل‌کننده خواهد بود. در چنین اتاقی استفاده از رنگ زرد خردلی نتیجه‌ای بسیار مناسب‌تر خواهد داشت. نور چه از نوع طبیعی و چه مصنوعی باشد تأثیرات مختلفی بر رنگ خواهد داشت و آگاهی از این امر هنگام طراحی رنگ یک فضا ضروری است. دقت کنید که در چه زمانی از روز و به چه میزان نور طبیعی به هر یک از اتاق‌های شما می‌تابد و رنگ مورد نظرتان برای هر یک از اتاق‌ها را در نور همان اتاق بیازمایید.
انتخاب رنگِ مناسب برای پوشش دیوارها اولین قدم در طراحی رنگی برای دکوراسیون هر اتاق است اما شاید یافتن رنگ‌های متناسب با آن برای دیگر اجزای دکوراسیون کمی مشکل‌تر به نظر برسد. استفاده از چرخه رنگ، روشی مطمئن برای یافتن رنگ‌های متناسب با رنگ مورد نظر ماست. چرخه رنگ متشکل از دوازده رنگ است که سه رنگ قرمز، زرد و آبی در آن رنگ‌های اولیه و رنگ‌های میان آنها به عنوان رنگ‌های ثانویه شناخته می‌شوند. هر رنگ در این چرخه می‌تواند با رنگ‌های کناری خود که رنگ‌های هم خانواده‌اش محسوب می‌شوند و همچنین رنگ مقابلش که رنگ مکمل آن است به خوبی ترکیب شده نتیجه‌ای زیبا و موزون بیافریند. استفاده از رنگ‌های هم خانواده که در چرخه رنگ در کنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسایه هستند ترکیبی ملایم و هماهنگ را ایجاد می‌کند که نگاه بیننده را به راحتی از یکی به دیگری رهنمون می‌شود. استفاده از یک رنگ با میزان کمی از رنگ مکمل آن چنانچه به درستی و در اندازه‌های صحیح صورت گرفته باشد نتیجه‌ای درخشان و چشمگیر می‌آفریند و بر جذابیت مجموعه رنگی حاضر می‌افزاید و مانع غالب‌شدن کامل یک رنگ بر فضای اتاق می‌شود.هنگامی که تصمیم به انتخاب وسایلی برای خانه گرفته اید از جمله مهم‌ترین مسائلی که باید در نظر بگیرید، انتخاب رنگ و مدل مناسب، با توجه به کاربرد و جایگاه وسایل در هر گوشه خانه است.
مثلاً مبلمان برای اتاق نشیمن با توجه به پارچه، طرح و مدل مبل نسبت به کوچکی یا بزرگی فضا و تعداد نفرات خانواده انتخاب می‌شود. علاوه بر انتخاب مبلمان مناسب و راحت، پرده نیز فاصله‌ای بین وسایل داخل اتاق و فضای بیرون است که باید رنگ و طرح آن، مناسب با وسایل خانه و رنگ دیوارها باشد. تمام وسایل یک اتاق نشیمن باید به صورتی بسیار راحت و به‌گونه‌ای انتخاب شود که علاوه بر هماهنگی و تناسب، ترجیحاً از رنگ‌های آرامش بخش و شادی آفرین و متناسب با روحیات و سلیقه افراد خانه باشد.
البته بسیاری از مردم تصور می‌کنند که طرح‌های ساده آرامش بخش‌تر هستند و یا برای یک سرویس مبلمان حتماً باید از یک نقش پارچه استفاده شود و یا با انتخاب چند مدل رویه و چند مدل پارچه با طرح‌های متفاوت، خللی در نوع چینش دکور اتاق ایجاد می‌شود. درحالی که می‌توان با استفاده از چندین مدل پارچه و رومبلی، با چینشی مناسب هر وسیله را در کنار وسایل دیگر به بهترین شکل جای داد. بدین‌ترتیب با استفاده از طرح‌های شلوغ با رنگ‌های هماهنگ، حتی می‌توان وسایل یک اتاق را با انواع پارچه، اما با رنگ‌های هم طیف انتخاب کرد. از جمله عوامل مهم دیگر که در چیدمان اتاق نشیمن موثر است نورپردازی است.
اتاق نشیمن محلی است که در تمام ساعات روز برای صرف غذا، پذیرایی مهمان‌های صمیمی، تماشای تلویزیون و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه نورپردازی، احساس آرامش یا عدم احساس امنیت، شاد بودن یا دلگیر بودن را به حاضرین القاء می‌کند. همچنین می‌توان با نورپردازی مناسب، عیب و نقص محیط را پوشانید. البته با توجه به اینکه اتاق نشیمن در منزل محل تجمع خانواده است، نحوه نورپردازی نیز باید به صورتی باشد که آرامش به حاضران القاء شود.
یک روش بسیار مناسب برای نورپردازی یک اتاق، استفاده از نورهای غیرمستقیم است که مستقیماً روی صورت افراد و اشیاء سایه‌های تند ایجاد نکند. به این ترتیب با استفاده از سایه‌های ملایم، گرمی و صمیمیت خاص به فضا حاکم می‌شود.
برای زیباتر شدن و تکمیل نورپردازی در اتاق، می‌توان علاوه بر لوسترها و لامپ‌های سقفی از چراغ‌های کوچک تزئینی برای آذین گوشه و کنار اتاق، با نورهای ملایم استفاده کرد.

 

طراحی دکوراسیون داخلی...
ما را در سایت طراحی دکوراسیون داخلی دنبال می کنید

برچسب : نکات مهم دکوراسیون,دکوراسیون داخلی منزل,دکوراسیون داخلی,دکوراسیون منزل,دکوراسیون, نویسنده : Mohammad Ziaei dekorak بازدید : 566 تاريخ : جمعه 17 آذر 1391 ساعت: 20:44